تلفن تماس : 09023011132
طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق و برنامه نویسی PLC

سیستم اسکادا (SCADA)

تاریخ انتشار : 2024/01/16

کنترل نظارتی و جمع آوری داده ها (SCADA) سیستمی از عناصر نرم افزاری و سخت افزاری است که به سازمان های صنعتی اجازه می دهد:

کنترل فرآیندهای صنعتی به صورت محلی یا در مکان های دور
نظارت، جمع آوری و پردازش داده های بلادرنگ
تعامل مستقیم با دستگاه هایی مانند حسگرها، سوپاپ ها، پمپ ها، موتورها و موارد دیگر از طریق نرم افزار رابط انسان و ماشین (HMI)
رویدادها را در یک فایل گزارش(Log file) ثبت میکند.

سیستم‌های SCADA برای کارخانه های صنعتی حیاتی هستند، زیرا به حفظ کارایی، پردازش داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر و برقراری ارتباط با مشکلات سیستم برای کمک به کاهش زمان خرابی کمک می‌کنند.

معماری اولیه SCADA با کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) یا واحدهای پایانه راه دور (RTU) آغاز می‌شود. PLC ها و RTU ها ریز کامپیوترهایی هستند که با مجموعه ای از اشیاء مانند ماشین های کارخانه، HMI ها، حسگرها و دستگاه های پایانی ارتباط برقرار می کنند و سپس اطلاعات را از آن اشیا به کامپیوترها با نرم افزار SCADA هدایت می کنند. نرم افزار SCADA داده ها را پردازش، توزیع و نمایش می دهد و به اپراتورها و سایر کارکنان کمک می کند تا داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات مهمی بگیرند.

به عنوان مثال، سیستم SCADA به سرعت به اپراتور اطلاع می دهد که یک دسته از محصول دارای خطای بالایی است. اپراتور عملیات را متوقف می کند و داده های سیستم SCADA را از طریق HMI مشاهده می کند تا علت مشکل را تعیین کند. اپراتور داده‌ها را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که ماشین ۴ دچار مشکل شده است. توانایی سیستم اسکادا برای اطلاع دادن به اپراتور از یک مشکل به او کمک می کند تا آن را حل کند و از گم شدن بیشتر محصول جلوگیری کند.

سیستم اسکادا(scada)

چه کسی از SCADA استفاده می کند؟
سیستم‌های SCADA توسط سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی در بخش‌های دولتی و خصوصی برای کنترل و حفظ کارایی، توزیع داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندتر و برقراری ارتباط با مسائل سیستم برای کمک به کاهش زمان خرابی استفاده می‌شوند. سیستم‌های اسکادا در انواع مختلف شرکت‌ها به خوبی کار می‌کنند، زیرا می‌توانند از پیکربندی‌های ساده تا نصب‌های بزرگ و پیچیده را شامل شوند. سیستم های اسکادا ستون فقرات بسیاری از صنایع مدرن هستند، از جمله:

  • انرژی
  • مواد غذایی و نوشیدنی
  • تولید
  • نفت و گاز
  • نیروگاه
  • بازیافت
  • حمل و نقل
  • آب و فاضلاب
  • و …

تقریباً به هر کجای دنیای امروز که نگاه کنید، نوعی از سیستم اسکادا در پشت صحنه کار می کند: نگهداری از سیستم های تبرید در سوپرمارکت محلی، اطمینان از تولید و ایمنی در یک پالایشگاه، دستیابی به استانداردهای کیفیت در یک تصفیه خانه فاضلاب، یا حتی ردیابی. استفاده از انرژی شما در خانه، برای ارائه چند مثال.

سیستم های اسکادا موثر می توانند باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه شوند. مطالعات موردی متعددی منتشر شده است که مزایا و صرفه جویی در استفاده از یک راه حل نرم افزاری مدرن SCADA مانند Ignition را برجسته می کند.

 

یک دیدگاه برای “سیستم اسکادا (SCADA)”

برخی از مشتریان ما