تلفن تماس : 09023011132
طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق و برنامه نویسی PLC

زبان های برنامه نویسی PLC

تاریخ انتشار : 2024/02/08
امروز در این نوشتار قصد داریم انواع زبان های برنامه نویسی PLC را ببینیم. رایج ترین زبان های برنامه نویسی PLC که اغلب در بین برنامه نویسان بیشتر استفاده می شود کدامند؟

پنج نوع مختلف زبان برنامه نویسی PLC

پنج نوع زبان برنامه نویسی PLC وجود دارد که همگی بخشی از استاندارد بین المللی IEC (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی) ۶۱۱۳۱-۳ هستند. طبق این استاندارد، پنج نوع زبان برنامه نویسی PLC مختلف عبارتند از:
  1. Ladder Diagram (LD)

  2. Function Block Diagram (FBD)

  3. Structured Text (ST)

  4. Instruction List (IL)

  5. Sequential Function Chart (SFC)

اینها همه پنج نوع مختلف زبان برنامه نویسی PLC هستند، اما در بین همه آنها، نمودار نردبانی (LD) محبوب ترین زبان برنامه نویسی PLC است.

انواع زبان های برنامه نویسی PLC

انواع زبان های برنامه نویسی PLC

بیایید همه این زبانها را با جزئیات یکی یکی بررسی کنیم.

۱) Ladder Diagram (LD)

یک ladder diagram ( نمودار نردبانی) معمولاً Ladder Logic (“نردبان منطق”) نامیده می شود، این یک برنامه را با یک نمودار گرافیکی نشان می دهد.
این زبان برنامه نویسی همانند رک هایی دربردارنده رله است، هر تجهیز در رک های رله با یک نماد در ladder diagram نشان داده می شود.
نام ladder diagram بر اساس الگوی زبان برنامه نویسی شبیه به یک نردبان، با دو ریل عمودی است که اتصال الکتریکی را بین یک سری پله های افقی بین آنها نشان می دهد.
زبان برنامه نویسی ladder

زبان برنامه نویسی ladder

مزایای نمودار نردبانی (LD):
·بادگیری و فهم و قابلیت دنبال کردن آسان
· قابل اطمینان تر از مدار های کنترل کننده الکترونیکی
· راحت ترین راه برای نشان دادن منطق گسسته
· آسان برای تشخیص خطا

۲) Function Block Diagram (FBD)

Function Block Diagram یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی PLC است که یک زبان محبوب است و شبیه یک نوع گرافیکی مانند نمودار نردبانی (LD) است.
در Function Block Diagram ورودی ها و خروجی ها در بلوک ها توسط خطوط اتصال به هم متصل می شوند. بلوک های تابعی عمدتاً برای انجام کارهای تکراری مانند استارت، کنترل حلقه بسته، حلقه های PID و غیره استفاده می شوند.
زبان برنامه نویسی FBD

زبان برنامه نویسی FBD

مزایای نمودار بلوک تابع (FBD):
· به دلیل یک روش نمایش گرافیکی است فهم آن آسان است.
· یک بلوک شامل چندین خط منطق است که مانند یک کار تکراری است

۳) Structured Text (ST)

ST یا STX مخفف Structured Text، یکی از زبان های برنامه نویسی PLC است. این یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که مانند “C” یا “Pascal” است.
ST شامل دستورات مختلف با دستورات و دستورات پیچیده مانند IF، WHILE، CASE، RETURN، FOR، REPEAT و غیره است.
این یک زبان بسیار قدرتمند است که به راحتی می تواند منطق پیچیده ریاضی را پیاده سازی کند.
زبان برنامه نویسی PLC st

زبان برنامه نویسی PLC st

مزایای متن ساختاریافته (ST):
· برای الگوریتم های پیچیده و منطق ریاضی بسیار مناسب است.
·با توجه به فرمت کد نویسی استاندارد آن تغییرات برنامه نویسی در آن آسان است.

۴) فهرست دستورالعمل یا Instruction List (IL)

Instruction List (IL) یکی از زبان های برنامه نویسی PLC است که مانند یک زبان برنامه نویسی اسمبلی است. شما مجموعه ای از لیست های دستورالعمل را در این زبان خواهید یافت.
کدهای یادگاری مانند LD، AND، OR، A و غیره در این زبان برنامه نویسی PLC استفاده می شود. گاهی اوقات هنگام استفاده از این زبان برنامه نویسی به راحتی می توان کد را به خاطر آورد.
زبان برنامه نویسی PLC IL

زبان برنامه نویسی PLC IL

مزایایInstruction List (IL):
· سرعت اجرای بالا.
· مصرف حافظه کمتر در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی PLC.

۵) Sequential Function Chart (SFC)

نمودار توابع ترتیبی (SFC) نیز یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است که مانند یک فلوچارت منطقی است.
در این زبان برنامه نویسی PLC، برنامه به مراحلی تقسیم می شود که نقش اصلی را ایفا می کنند.
مراحل شامل یک عمل است که زمانی رخ می دهد که برنامه نویس بخواهد آنها اتفاق بیفتند. مراحل می توانند فعال یا غیر فعال باشند.
Transition ها دستورالعمل هایی هستند که برای انتقال برنامه از یک مرحله به مرحله دیگر استفاده می شوند.
زبان برنامه نویسی PLC sfc

زبان برنامه نویسی PLC sfc

مزایای نمودار توابع متوالی (SFC)
· آسان برای درک کنترل برنامه به طور کلی.
· آسان برای طراحی و اصلاح منطق به دلیل دستورالعمل های تکرارشونده.

چگونه زبان برنامه نویسی PLC را برای یادگیری انتخاب کنیم؟

۱٫ محل کار یا آزمایشگاه شما در حال حاضر از چه زبانی استفاده می کند.
۲٫ کاربدی که در حال طراحی آن هستید.
۳٫ نام تجاری  یا برند PLC شما و بسته های نرم افزاری که به آنها دسترسی دارید.
۴٫ سناریوی شغلی شما.
بیایید به هر یک از این نکات عمیق تر نگاه کنیم.

۴)محل کار شما از چه زبان PLC استفاده می کند

به طور معمول، اگر در یک کارخانه یا در آزمایشگاه با PLC کار می کنید، که یک زبان وجود دارد که انتظار می رود همه از آن استفاده کنند. بیشتر اوقات بدون در نظر گرفتن کاربرد پروژه شما، نمودار نردبانی یا LD است. اگر به دلیل نیاز شغلی شما وارد PLC می شوید، من به شدت توصیه می کنم بفهمید که تجهیزات قبلاً از چه زبانی استفاده می کنند و سپس ابتدا با آن ها آشنا شوید. اگر همه ماشین های شما LD را اجرا کنند، یادگیری ST منطقی نیست.

  ۲)برنامه اتوماسیونی که در حال طراحی هستید

اگر برای طراحی اتوماسیون صنعتی، سیستم‌ها یا یکپارچه‌سازی های ماشین کار می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود که هر پنج زبان IEC 61131–۳ را بدانید و بهترین زبان را بر اساس درخواست مشتری انتخاب کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، هر یک از زبان های برنامه نویسی PLC بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، مزایا و معایب خود را دارند. برخی از مشتریان ممکن است نیاز داشته باشند که دستگاه آنها به زبان برنامه نویسی PLC خاصی نوشته شده باشد تا کارکنان تعمیر و نگهداری آنها بتوانند پس از نصب تجهیزات را اشکال زدایی و نگهداری کنند. برای اطمینان از اینکه کد را به زبان صحیح می نویسید، ایده خوبی است که شرایط قرارداد را بررسی کنید.

  ۳)برند PLC که استفاده می کنید

اگر می خواهید بفهمید از چه PLC استفاده می کنید و از چه زبانی پشتیبانی می کند. برخی از PLC ها فقط با ladder خوب کار می کنند. برخی از PLC ها و PAC ها از هر پنج زبان IEC 61131-3 پشتیبانی می کنند. حتی اگر کنترلر شما از زبان پشتیبانی می کند، باید مطمئن شوید که نرم افزار برنامه نویسی شما توانایی نوشتن آن زبان را دارد. Ladder Diagram یک گزینه پیش فرض است، در اکثر مواقع. برخی از مارک ها برای استفاده از زبان های اضافی به بسته های add-on نیاز دارند. با نرم افزار و مستندات برند خود مشورت کنید تا بفهمید کدام زبان برای سیستم شما مناسب تر است.

  ۴)مسیر شغلی شما

علاوه بر این، اگر هیچ یک از این نکات برای شما قابل اجرا نیست زیرا فقط در تلاش برای پیشرفت (یا شروع) حرفه برنامه نویسی PLC خود هستید، توصیه می کنم محبوب ترین زبان های PLC (LD، FBD، ST) را یاد بگیرید و سپس راه خود را ادامه دهید. فهرست دستورالعمل و نمودار توابع متوالی. لازم نیست در هر زبان PLC استاد باشید. اگر LD را خیلی خوب می‌دانید، پس آماده خواهید بود تا از پس حدود ۸۰ درصد از پروژه‌های اتوماسیون امروز بر میآیید. این بیشتر در مورد داشتن یک پایه محکم در نحوه توسعه یک سیستم اتوماسیون است. پیاده سازی آن به یک زبان دیگر امری ثانویه است، به شرطی که حداقل یک زبان را به خوبی درک کنید.

بهترین منابع برای یادگیری برنامه نویسی PLC

مجموعه ای از منابع برای یادگیری برنامه نویسی PLC از جمله آموزش های آنلاین سازنده یا وندور سخت افزار plc، دوره های آنلاین و YouTube وجود دارد.

سخن پایانی

این همه اطلاعات پایه در مورد انواع گوناگون زبان های برنامه نویسی PLC است. بنابراین، بهترین زبان برنامه نویسی PLC طبق نظر شما کدام است؟ در قسمت نظرات به من اطلاع دهید.

طبق گفته اکثر برنامه نویسان و کاربران پی ال سی، Ladder Diagram به دلیل درک آسان و شباهت آن به منطق رله، محبوب ترین و مورد استفاده ترین زبان برنامه نویسی PLC است.

لطفا تجربیات خود را در مورد انواع زبان های برنامه نویسی PLC به من بگویید و نظر خود را در مورد برنامه نویسی PLC به اشتراک بگذارید.

برخی از مشتریان ما