تلفن تماس : 09023011132
طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی فریان

طراحی اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق و برنامه نویسی PLC

استپر موتور(stepper motor) چیست؟

تاریخ انتشار : 2018/02/04

استپر موتور ها، موتورهای DC هستند که در مراحل مجزا حرکت می کنند. آنها دارای سیم پیچ های متعددی هستند که در گروه هایی به نام “فاز” سازماندهی شده اند. با انرژی دادن به هر فاز به ترتیب، موتور یک مرحله در یک زمان می چرخد. استپر موتورها در وسایل الکترونیکی و همچنین در طراحی اتوماسیون صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

استپر موتور

با یک پله کنترل شده توسط کامپیوتر می توانید به موقعیت یابی و/یا کنترل سرعت بسیار دقیق برسید. به همین دلیل، استپر موتورها موتور انتخابی برای بسیاری از کاربردهای کنترل حرکت دقیق هستند.

استپر موتورها در اندازه ها و سبک های مختلف و ویژگی های الکتریکی متفاوت هستند. این راهنما اطلاعاتی را بیان می کند که برای انتخاب موتور مناسب برای کار باید بدانید.

استپر موتور برای چه چیزهایی خوب هستند؟
موقعیت یابی – از آنجایی که استپرها در مراحل تکرار شونده دقیق حرکت می کنند، در کاربردهایی که نیاز به موقعیت یابی دقیق دارند مانند چاپگرهای سه بعدی، CNC، پلتفرم های دوربین و پلاترهای X,Y برتری دارند. برخی از درایوهای دیسک نیز از استپر موتورها برای قرار دادن هد خواندن/نوشتن استفاده می کنند.
کنترل سرعت – افزایش دقیق حرکت همچنین امکان کنترل عالی سرعت چرخش را برای اتوماسیون فرآیند و روباتیک فراهم می کند.
گشتاور کم سرعت – موتورهای DC معمولی گشتاور زیادی در سرعت های پایین ندارند. یک موتور پله ای دارای حداکثر گشتاور در سرعت های پایین است، بنابراین برای کاربردهایی که نیاز به سرعت کم با دقت بالا دارند، انتخاب خوبی هستند.

محدودیت های استپر چیست؟

راندمان پایین – برخلاف موتورهای DC، مصرف جریان استپر موتور مستقل از بار است. آنها زمانی که اصلاً کاری انجام نمی دهند بیشترین جریان را می کشند. به همین دلیل، آنها تمایل به دویدن گرم دارند.
گشتاور محدود با سرعت بالا – به طور کلی، استپر موتورها در سرعت های بالا گشتاور کمتری نسبت به سرعت های پایین دارند. برخی از استپرها برای عملکرد بهتر در سرعت بالا بهینه شده اند، اما برای دستیابی به این عملکرد باید با یک درایور مناسب جفت شوند.
بدون بازخورد – بر خلاف سروو موتورها، اکثر استپرها بازخورد یکپارچه برای موقعیت ندارند. اگرچه با اجرای “حلقه باز” می توان به دقت زیادی دست یافت. سوئیچ های محدود یا آشکارسازهای «خانه» معمولاً برای ایمنی و/یا برای ایجاد موقعیت مرجع مورد نیاز هستند.

برخی از مشتریان ما